De Thai zijn taai

4 augustus 2019 - Tambon Thani, Thailand

Kanchanaburi achter ons gelaten en via de historische stad Ayutthaya inmiddels in Sukhothai. Thailand fascineert, de mensen en hun gebruiken, het eten maar ook het comfort, de massages (we hebben allemaal al voetmassage gehad) en uiteraard het weer. Ondanks de moesson houden we het vooralsnog droog.

Maar nu de titel. De Thai zijn taai. We hebben, ondanks verwoede en meerdere pogingen, helemaal niets in te brengen bij onze Thaise reisleidster, Panisha Khrit. Op de een of andere manier zelfs manipulatief, zij bepaald het, maar doet dat buitengewoon  charmant. Onbegrijpelijk eigenlijk, vooral als je haar ziet. Ze is 1:55 en weegt 50 kilo.

Sowieso is het hier onmogelijk om in een conflict terecht te komen of een discussie aan te gaan. De Thai zeggen gewoon overal “ja” op. “Heb je een kaart van het centrum?”, “ja, ik denk het”, om vervolgens eindeloos lang net te doen alsof ze de kaart aan het zoeken zijn. Dan haak je vanzelf wel af want je wordt het wachten beu. Ze zullen je niet zeggen dat er geen kaart is. “Nee” wordt ten alle tijden vermeden. Zonder nee, is een  conflict lastig. Hmmmmm.

Ik vind dat ingewikkeld en vraag me ook af of het effectief is. 😜

Ik kom er op terug. X

1. Eefke:
    4 augustus 2019
    Nieuwe managementstijl? Is het proberen waard😉
  2. Edith Bautz:
    14 augustus 2019
    Leuke mooie fotos😍 wat zien jullie veel!