Hall of Opium

7 augustus 2019 - Chiang Rai, Thailand

Vandaag las ik ergens, de Thai zijn zo buigzaam als bamboe. Het klopt. Ze zijn zelfs buitengewoon volhardend in hun opvattingen. Dat weet ik van Panisha Khrit, de reisleidster. Het betreft in ieder geval haarzelf. Ik denk toch de invloed van Lord Boeddha. 😜

Met ons gaat het goed, na het prachtige Sukhothai dat we op de fiets verkend hebben inmiddels in Chiang Rai. Gisteren Hall of Opium bezocht in de Gouden Driehoek, het drielandenpunt Myanmar, Laos en Thailand. Dit gebied is sinds 1920 het gebied met de grootste illegale opium-productie van Azië. Héél indrukwekkend. Tussen neus en lippen door bleek in de Hall of Opium wel dat de Thai het ook (bepaald) niet op hebben met de Amerikanen (en Britten). Beiden kregen er van langs en werden zo’n beetje verantwoordelijk gehouden voor alle heroïne verslaafden in Thailand. In Thailand staat ook (nog) de doodstraf op productie, import of export van heroïne, crystal meth en ecstasy. Een ingewikkeld dilemma voor de Thai. Daarnaast zeggen de Thai dat de opiumteelt nu vooral in Myanmar plaatsvindt. 😉Het was Victor overigens al wel opgevallen dat het gros van de autoramen geblindeerd zijn. Sowieso lijkt de levensstandaard hier ook hoger te liggen dan in de plaatsen die we tot nu toe bezochten. En dat allemaal in het land van de glimlach. 😃

Inmiddels kunnen we onze reisgenoten (gezin met drie jongens uit Mechelen) ook verstaan. Dat helpt.

1. Marjan:
    7 augustus 2019
    En meer foto's graag!
    Hoe vinden Victor en Emma het in Thailand?
  2. Emma:
    7 augustus 2019
    Hi oma,
    Het is hier superleuk. We gaan morgen hiken en slapen in de jungle. Vandaag ook een hele mooie witte tempel gezien.
    Liefs, Emma
  3. Edith Bautz: