Superstitious

25 juli 2017 - Barberton, Zuid-Afrika

We laten Misty Mountain achter ons, we gaan naar het zuiden, terug naar het subtropisch klimaat. Kruger National Park ligt op 400 meter hoogte, Misty Mountain op 2000. We stoppen eerst bij de Sudwala Caves, een giller! Zelden zoveel verzonnen verhalen bij elkaar gehoord. Probleem is dat de locals deze mythes zelf heel serieus nemen. Het verhaal achter deze  grot, die boven de grond zit, hahaha, was dat het een schuilplaats is geweest voor 3000 swazi-people? Ondanks aandringen is het mij niet duidelijk geworden waarvoor ze schuilden en waarom ze toch in die grot zijn gaan zitten? Kwam mij allemaal heel omslachtig over. Daarnaast zorgde een van de (te smerige) waterstroompjes in de grot voor een eeuwigdurende jeugd. We mochten het allemaal proberen, en ach waarom zouden we dat niet doen?

De Zuid Afrikanen zijn sowieso erg superstitious (had ik al over de medicijnvrouw met die gigantische hoeveelheid potjes stof en zand verteld?) en verzinnen prachtige verhalen.

Vanmiddag botanische tuin en vanavond braai met z'n allen. Was te gek, een echte Zuid-Afrikaanse braai in de "boma", een ronde afgeschermde plek met een groot kampvuur en de braai. Overnachting in een rondavel (een klein Afrikaans rond huisje) van riet.