Tafeltennis en pool

25 juli 2017 - Sabie, Zuid-Afrika

In Misty Mountain komt Victor tot bloei.

Daar is geen luipaard voor nodig, slechts tafeltennis- en een pooltafel. Ik vraag me wel af hoe hij dat doet want de bril gaat bij dat soort gelegenheden, uiteraard, niet op.

Daarnaast bood deze rustdag mij de gelegenheid om Alida nog eens goed te bevragen. Het werkelijke antwoord blijft ze ons schuldig, ze stelt vooral vast dat de president Zuma (ANC) hartstikke corrupt is (er lopen 700 aanklachten tegen hem), de blanken worden gediscrimineerd en het land afglijdt. Dat zijn voor zover ik nu kan beoordelen, feiten. Het is net een stammenoorlog (Zulus tegen Khoi) op politiek niveau. Over Mandela wordt met geen woord meer gerept.

Of de zwarte bevolking dit ook zo ervaart en hier iets aan wil veranderen zal moeten blijken uit de verkiezingen die komend najaar plaatsvinden. DA is de grootste oppositiepartij (gemengd blank/ zwart). De grote vraag is of de verkiezingen op een eerlijke manier zullen plaatsvinden. Als het aan een zittende president ligt, waarschijnlijk niet.

Kortom, Alida is vooral geëmotioneerd over het verval van haar tweede thuisland. Verder is zij historicus en een uitstekend verteller gespeend van enig pragmatisch inzicht (wat soms als reisleider nog best eens handig is)