Aardrijkskunde

15 juli 2023 - Salerno, Italië

Na het ondergrondse gangenstelsel van Napels, de Duomo en lekker luieren in het stadspark hebben we vandaag de Vesuvius beklommen. Drama om er te komen, verplicht online tickets met aankomsttijd maar helaas op de Vesuvius geen bereik…. (dit soort stiptheid past de Napolitaan ook niet) en afgezet door de mannen van de shuttle busjes. De krater zelf deden we aanvankelijk af als “een extraatje”, soort van zijkrater? 🫣

We hadden ons huiswerk niet gedaan, en Emma al helemaal niet. Die realiseerde zich, staande aan de kratermond, namelijk wel dat “vulkanen” het afgelopen schooljaar toch uitgebreid behandeld waren. “Tja slechte aardrijkskunde docent, hè”, zei ze.

Vervolgens een paniekerige tocht in de Fiat 500 Zwart. Hij is hybride….. wat moet ik daar nu weer mee.

1. Edith Bautz:
    16 juli 2023
    Leuk verhaal weer Sas, heb je foto's van jullie vesuvius avontuur?
    Is het ondergrondse gamgen stelsel aangelegd voor een metro?
    Lieve groetjes ❤
  2. Sacha:
    16 juli 2023
    Dag lieve Edith,
    Nee, de gangenstelsels zijn aanvankelijk ontstaan vanwege het steen dat gebruikt werd voor de bouw van paleizen. Daarna deed het dienst als waterreservoir én is het verder uitgegraven door een koning die een vluchtroute nodig had….
    Tot slot, en daarover vertelde de gids in geuren en kleuren heeft het tijdens WOII als schuilkelder gediend voor ruim 2000 mensen. (De geallieerden hebben Napels, vanwege de strategische ligging van de haven, talloze keren gebombardeerd).