Shaka Zulu

1 augustus 2017 - Zinkwazi Beach, Zuid-Afrika

OMG. Gisteren in "Shakaland" (soort Afrikaanse variant van het Archeon) geweest. Leidde weer tot hevige discussies. Hoe heeft Alida ons daar in vredesnaam mee naartoe kunnen nemen. Een waanzinnige vertoning met een zichtbaar vermoeide Shaka Zulu op de troon of iets wat daarvoor moest doorgaan, veel te dikke Afrikaanse dames die zo af en toe een been in de lucht gooiden een tiental (ook veel te dikke) Zulus met lende-doekjes, speren en schilden. Tot overmaat van ramp twee Zulus met trommels. Waar ik eerder nog graag met de Zulus had willen praten bekroop mij nu wel een heel onbestemd gevoel. Na de show konden we ook nog even het Zulu dorp bekijken, inclusief kippen, stront en nog veel meer rotzooi en smerigheid. Arghhh. Daar was de medicijnvrouw met al haar korrels en stofjes die we eerder ontmoetten peanuts bij. Kortom een grote valstrik. Alida vond het prachtig. Vermaak? De blote vrouwen? Ons in die onwerkelijke prutsshow te zien?

Het dorpje heeft in 1986 als decor gediend voor een televisiefilm "Shaka Zulu".

De reis met de groep zit er op. Het was onvergetelijk. Een leerzame duik in het Afrika van nu. Het politieke decor en de Afrikaanse cultuur minstens zo interessant als de wilde beesten en de prachtige landschappen. Afwisselend in alle opzichten. Vandaag strand. Ondanks dat de Indische oceaan niet koud is was zij veel te gevaarlijk vanwege de sterke stroming. De lagune bood uitkomst voor zwem- en kano plezier.

Morgen Kaapstad. Nog 5 dagen. Liefs voor jullie allen.