Sicilië in vlammen 🔥 🔥

29 juli 2023 - Den Haag, Nederland

De oversteek van Zuid Italië naar Sicilië voelde bevrijdend én naar. Bevrijdend omdat we een land vol vuurhaarden achter ons lieten en onderweg waren naar een blauwe hemel. Naar, omdat je wilt helpen, je wilt iets doen.

Taormina was Taormina. Hele idiote sfeer. Superdure winkelstraat met Dior, Gucci en Versace dames winkelend terwijl om de hoek het dorp in brand stond. Want ja, inmiddels had Sicilië ook vlam gevat. En niet mis ook. Naar later zou blijken een van de moeilijkste dagen in de Siciliaanse geschiedenis van haar gevecht tegen de bosbranden. Vliegveld Palermo werd afgesloten en Catania (waar wij toen nietsvermoedend langsreden) haalde het hitterecord met 47,8 graden. 🤔

Het was al niet echt leuk meer, maar nu werden we ook echt bang. Sicilië was  gehuld in een grijs/ zwarte nevel en om ons heen zagen we links en rechts nieuwe vuren ontstaan. De Etna stond in brand en op sommige stukken snelweg zagen we letterlijk geen hand voor ogen…

De avond was nauwelijks beter. Ook in Syracuse (daar was ons hotel) draaide de brandweer overuren. Er ging elke 10 minuten wel ergens een alarm af. Later op de avond, toen de hete Afrikaanse wind iets ging liggen keken we aangedaan terug op een ingewikkelde dag. Daarnaast beraamden we plannen voor onze laatste vakantiedag, rekening houdend met verschillende scenario’s. Uiteindelijk hebben we de vakantie af kunnen sluiten met een heerlijke (voor zover überhaupt nog mogelijk) stranddag.

Lieve lezers, we zijn weer thuis.

Tot snel allemaal.

Liefs, Sacha en Emma

1. Eedje:
    29 juli 2023
    Goed weer thuis te zijn, linke boel daar in Italië. 🌺😘
  2. Trudy:
    30 juli 2023
    🙏🏼dankbaar dat jullie weer veilig bent aangekomen a zo een onve
    onvergetelijke en spannende reis.
    Lieve groeten uit Side, Turkije.💋Trudy