Belofte maakt schuld

9 januari 2020 - Den Haag, Nederland

Toen onze Spaanse wandelvakantie vorige jaar niet door kon gaan vanwege de ziekte van Elze heb ik Victor een alternatief beloofd. Victor koos toen voor zon zekerheid en chillen tijdens de grauwe winterdagen. De dagwandelingen nam hij op de koop toe. Marokko klonk hem dan ook als muziek in de oren, nog meer zon. Fietsen leek hem ook wel leuk, ach, beetje trappen maar dat zou bijzaak zijn.

Met de zon komt het goed, Paulusma belooft ons 10 stralende dagen. De chill-factor waar Victor op hoopt is nog wel een dingetje. Na een nacht in Marrakech, zitten we negen dagen op een mountainbike op de uitlopers van het Atlasgebergte. Quote: "Langs vulkaanbergen van de Djbel Sarhro; de woestijn; de Draavallei en de Dadesvallei" jaja. De reisorganisatie zegt "middelzwaar" en "goede fietsconditie" maar wat betekent dat? Het gedetailleerde dagprogramma biedt ook geen soelaas. "Lange dagen afdalen, korte dagen met klimmetjes, een busje met chauffeur die je elk moment op kan pikken, waarschuwingen dat de route soms moeilijk te volgen is, lange dagen waarbij je vroeg moet beginnen, verzekering afsluiten voor fietsdiefstal, fietshelm wordt aangeraden en hier en daar een detour -die ons met klem wordt aangeraden-" Ik laat het allemaal maar gebeuren. Morgen nog wel fietsbroek en gel-zadel kopen.....