12/1 Vertrek Marrakech

14 januari 2020 - Marrakech, Marokko

48 jaar om me te realiseren dat sommige dingen altijd hetzelfde zullen blijven....

Ik had verwacht dat het sabbatical me zou helpen de reis, het vertrek en de koffer nu eens fatsoenlijk voor te bereiden......

Niets was minder waar dus gooide ik vanochtend, zoals gewoonlijk veel te laat en dus gehaast, ogenschijnlijk willekeurige spullen in mijn koffer. Mijn fantasie speelt me parten als ik mij dan al die  reisscenario’s voorstel waarvoor speciale kleding of artikelen nodig zijn. Zonder strikte paklijst belandden die ook allemaal in mijn koffer. 😬 De reisinformatie hielp ook niet, “met alle (weer) omstandigheden rekening houden”. Dus zo kon het gebeuren dat ik zowel zomeroutfits als mutsen en handschoenen mee heb. 😬

Victor daarentegen heeft gewoon zijn hele garderobe ingepakt.

Een eerste blik op Marrakech leert dat er geen hoogbouw is. Helemaal niets. De gids legt ons uit dat het bij wet verboden is hoger dan 4 verdiepingen te bouwen (in de Medina zelfs 2)

1) In de zomer zou je op de bovenste verdieping niet overleven (te heet)?

2) De grond houdt het niet (Marrakech is gebouwd op een “ondergronds meer”)?

Hoe dan ook, de minaret heeft zo wel een hele bijzondere positie en het levert prachtige stadsuitzichten.

Aankomst in Marrakech verliep vlotjes, de chauffeur schoot slalommend, net als alle anderen, richting de Medina (oude stad) alwaar wij de eerste nacht verblijven.

Tajine in een Marrokaans-Berbers restaurant en ons daarna nog even verbaasd over de drukte en rumoer op het Djeema el Fna, Marokko’s beroemdste plein.

1. Edith Bautz:
    16 januari 2020
    Hele andere wereld hè? Zie het weer helemaal.voor me.